Documentatie

Hier vindt u diverse documentatie met betrekking tot onze school.

Schoolplan

Het schoolplan is een beleidsdocument waarin de strategische visie en de beleidskeuzen op hoofdlijnen zijn vastgelegd. Het schoolplan bevat een beschrijving van het beleid met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs dat binnen de school wordt gevoerd, en omvat in elk geval het onderwijskundige beleid, het personeelsbeleid en het beleid met betrekking tot de bewaking en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. 

Schoolplan 2024-2028

Schoolgids

In de schoolgids vindt u praktische informatie zoals de schooltijden, vakanties, studiedagen, schoolregels en opvang. Er wordt beschreven hoe wij het onderwijs organiseren en welke keuzes wij daarin hebben gemaakt. Wat wij belangrijk vinden en waarin wij ons onderscheiden van andere basisscholen. Wij geven aan vanuit welke missie en visie onze school werkt en wat u van ons mag verwachten. In de schoolgids leest u ook relevante informatie over de betrokkenheid van ouders bij de school en de andere manieren waarop we u informeren.

Speerpunten schooljaar 2024-2025:

  1. Burgerschap (Alle leerlingen van De Zonnebloem beheersen de sociale doelen van burgerschap die gemonitord wordt met een erkende burgerschapsmeting)
  2. Leergemeenschappen (Alle leerlingen van De Zonnebloem beheersen de sociale doelen van burgerschap die gemonitord wordt met een erkende burgerschapsmeting)
  3. Taal- en rekenniveau van 1F (SIMON streeft ernaar dat aan het eind van deze beleidsperiode 100% van alle leerlingen de basisschool verlaat met een taal- en rekenniveau van 1F)
  4. Passend aanbod voor populatie (Scholen stellen concrete doelen op voor hun aanbod, naast taal en rekenen, passend bij de populatie binnen de school)

Schoolgids De Zonnebloem 2024-2025

 

Schoolondersteuningsprofiel:

Als school maken wij tenminste één keer per vier jaar een SOP. Hierin staat wat wij doen om leerlingen goed onderwijs te bieden. Voor ons team is het SOP vooral een praktisch handvat om ons onderwijs steeds beter en passender te maken. Het SOP staat op een poster die wij als team regelmatig bespreken en bijstellen. Het SOP wordt besproken met de ouders en teamleden in de medezeggenschapsraad (MR): de MR heeft hierbij adviesrecht.

School Ondersteunings Profiel

Aanmelding:

Wilt u uw kind aanmelden?

Een aanmelding op De Zonnebloem start altijd met een rondleiding en een kennismakingsgesprek. Deze zijn te plannen door het contactformulier op de website in te vullen of te bellen naar school op nummer 0570-671813

We hechten veel waarde aan het feit dat ouders en leerlingen de kans krijgen om de sfeer bij ons op school te ervaren, omdat het belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij een school voordat je een keuze maakt. Wanneer een leerling overstapt van een andere school, bijvoorbeeld door een verhuizing, nemen we altijd contact op met de vorige school.

Een school kan in sommige gevallen een verzoek tot plaatsing van een leerling weigeren. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer een kind een indicatie heeft voor speciaal onderwijs, wanneer een klas vol is, of wanneer het onderwijskundig rapport van de vorige school onderwijskundige redenen geeft om de plaatsing niet door te laten gaan.

Aanmelden van nieuwe leerlingen in het basisonderwijs in Deventer

In de gemeente Deventer gelden de volgende afspraken over het aanmelden van kinderen die voor het eerst naar school gaan (onder-instroom):

Elk halfjaar is er een aanmeldronde voor de (bijna) 3-jarigen. Ouders/verzorgers met kinderen die het komend half jaar 3 worden ontvangen informatie over het aanmelden per post (brochure en aanmeldformulier). Ouders/verzorgers melden het kind aan bij de school van voorkeur met de volgende formulieren:

  • Unieke aanmeldformulier vanuit de Gemeente
  • School eigen aanmeldformulier

(let op: aanmelden is nog geen inschrijven).

Op De Zonnebloem worden de volgende voorrangsregels gehanteerd en in deze volgorde:

Voorrang voor broertje/zusje van een ingeschreven leerling.

  • Voorrang voor kinderen uit de buurt. Een buurtschool is één van de 5 dichtstbijzijnde scholen van het kind. (vul hiervoor de postcode van het kind in op Scholenopdekaart.nl).

Loten bij overige inschrijvingen

Mochten er meer aanmeldingen zijn dan plaatsen, zal de school loten in de categorie overige inschrijvingen. Ouders/verzorgers krijgen een bericht over plaatsing van de school van voorkeur op de datum genoemd in het aanmeldformulier. Ouders/verzorgers kunnen vervolgens gevraagd worden een schooleigen inschrijfformulier in te vullen (NB: formele inschrijving is op 4e verjaardag). Wanneer een kind geen plek krijgt toegewezen gaan de ouders met het (liefst van de school terugontvangen) aanmeldformulier zelf naar de school van tweede keuze. Het bestuur van de school die geen plaats heeft of het loket van Sine Limite (loket@po-deventer.nl) kan bij het vinden van een andere school met hen meedenken.

Plaatsing in geval van extra ondersteuningsbehoefte

Passend onderwijs en zorgplicht

Bij het aannamebeleid moeten de wettelijke voorschriften voor openbare scholen in acht worden genomen. Het openbaar onderwijs heeft een garantiefunctie. Dit betekent echter niet dat elke leerling zonder meer op elke door ouders gewenste locatie voor openbaar onderwijs kan worden toegelaten. Soms kan een school een verzoek tot plaatsing van een leerling afwijzen.

In volgende gevallen kan dit van toepassing zijn:

• Kinderen zitten in een toelatingsprocedure of hebben een indicatie voor het speciaal basisonderwijs;

• Kinderen zitten in een toelatingsprocedure of hebben een indicatie voor het REC;

• De groep is vol. Wij gaan uit van een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen;

• De school is vol. Het aantal beschikbare lokalen geeft samen met de groepsgrootte een indicatie

• Het onderwijskundig rapport van de vorige school geeft op onderwijskundige motieven aanleiding het kind niet toe te laten;

• De zorgvraag van de leerlingenpopulatie in een groep is zo complex dat het onverantwoord is nieuwe leerlingen in een groep te plaatsen.

Voordat we een kind met extra ondersteuningsbehoeften toelaten, is het belangrijk om zorgvuldig af te wegen wat het kind nodig heeft en wat onze school kan bieden. Hierbij stellen we ons een aantal belangrijke vragen: Wat is er nodig om het kind goed te laten functioneren op onze school? Welke mogelijkheden zien we binnen onze school? Zijn we in staat om het benodigde onderwijs te bieden? Kunnen we binnen de groep voldoende rust en veiligheid waarborgen en blijft het leerproces van de andere leerlingen ongestoord?

We kijken hierbij zowel naar het individuele kind als naar de hele groep. In de balans tussen zorg/behandeling en ons onderwijsaanbod, ligt de prioriteit bij het onderwijsaanbod.

Aanvullende informatie en informatieplicht

We vragen schriftelijk aan de ouders om aanvullende informatie. Ouders hebben informatieplicht. Dat wil zeggen dat ze een intakeformulier over de ontwikkeling van hun kind invullen en dit in een gesprek met de school toelichten. Op grond van de informatie maken we een afweging of we het kind wel of niet kunnen plaatsen. Bij deze afweging kunnen we een deskundige van Sine Limite inschakelen om mee te denken. Als ouder bent u daarbij aanwezig. Gezamenlijk onderzoeken we en wegen we af wat het kind, de leerkracht en de ouders nodig hebben om de begeleiding te bieden. Soms kan het nodig zijn dat er een aanvullend onderzoek plaatsvindt.

Besluitvorming

We nemen een beslissing over de toelating binnen 6 weken na aanmelding Als de periode van 6 weken na aanmelding niet haalbaar blijkt, dan krijgen ouders een brief waarin staat dat de termijn met 4 weken wordt verlengd. De reden wordt dan ook genoemd. Mochten we na 10 weken nog niet tot een besluit tot plaatsing zijn gekomen, dan schrijven we uw kind tijdelijk in.

Op basis van de informatie en eventuele onderzoeken wordt een besluit over de toelating genomen.

• Mogelijkheid 1: plaatsing is haalbaar zonder extra ondersteuning. We schrijven het kind in.

• Mogelijkheid 2: plaatsing is haalbaar met extra ondersteuning. De school beschikt over de ondersteuning of we vragen een arrangement aan bij de Commissie Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van Sine Limite. We schrijven het kind in en stellen een POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan) op. Hierin beschrijven we wat het kind nodig heeft om tot optimale ontwikkeling te komen.

• Mogelijkheid 3: Plaatsing is niet haalbaar. Sine Limite gaat voor ons samen met de ouders op zoek naar een passende onderwijsplek. Als ouders het niet eens zijn met de genomen beslissing kunnen zij bezwaar aantekenen bij het bevoegd gezag van de school of bij de geschillencommissie. De klachtenregeling staat vermeld in de schoolgids en op de website.

Waar kunt u verdere informatie vinden?

Alle afspraken over Passend Onderwijs vindt u op www.sinelimite.nl. Heeft u vragen over ondersteuning of passend onderwijs dan kunt u het loket van Sine Limite bellen: 0570-638577.

Identificatieplicht

Wij zijn wettelijk verplicht om te checken of het kind echt diegene is waarvan wordt gezegd dat hij of zij het is. Dit controleren wij op het moment dat u de aanmeldformulieren bij ons inlevert, op de volgende wijze:

  • Het controleren van naam, geboortedatum en BSN op het ID-bewijs van het kind;
  • Het controleren van naam, geboortedatum en BSN van de ouder op het inschrijfformulier, wanneer het kind geen eigen ID-bewijs heeft (kinderen onder de 14 jaar geldt geen identificatieplicht via eigen identiteitsbewijs)

Wij maken geen kopie, foto of scan van een identiteitsbewijs bij de aanmelding van een leerling.

Hier kunt u het digitale aanmeldformulier downloaden.

Aanmeldformulier

 

Aanvraag schoolverzuim

Hieronder kunt u het formulier aanvraag schoolverzuim vinden.

Aanvraag schoolverzuim De Zonnebloem

 

Klachtenregeling

Het islamitisch onderwijs bevat een klachtenregeling voor alle betrokkenen bij de school. De volledige regeling ligt ter inzage op school en kan op verzoek van belanghebbenden worden ingezien. Indien een klacht niet door bemiddeling kan worden opgelost, wordt de klacht schriftelijk ingediend bij de klachtencommissie.

Stichting SIMON is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
 

Postadres: Stichting Onderwijsgeschillen Postbus 85191 3508 AD Utrecht

Bezoekadres: Gebouw "Woudstede" Zwarte Woud 2 3524 SJ Utrecht

Tel: 030-2809590 E-mail: info@onderwijsgeschillen.nl

Website: www.onderwijsgeschillen.nl
 

Op de samenstelling van de Commissie, de behandeling van klachten die worden voorgelegd aan de Commissie en de termijnen waaraan zij zich dient te houden is het Reglement van de LKC van toepassing.

Dit reglement is te vinden op de website van Stichting Onderwijsgeschillen.
 

Contactpersonen sociale veiligheid

Op De Zonnebloem hebben wij 1 contactpersoon sociale veiligheid. De contactpersoon sociale veiligheid is aanspreekpunt voor klachten over de schoolsituatie: bijvoorbeeld over (cyber)pesten, intimidatie, roddels, discriminatie, agressie, of ongewenst gedrag van een collega, enzovoorts. De contactpersoon kan de klager opvangen, wegwijs maken in de klachtenregeling, overzicht geven van mogelijke vervolgstappen zoals doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon. Contactpersonen sociale veiligheid op De Zonnebloem is: Mevrouw A. Dekker.

Onafhankelijke vertrouwenspersoon

De contactpersoon sociale veiligheid kan doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon die de melding of klacht verder in behandeling neemt. Ook kunnen medewerkers en ouders zelf contact opnemen met deze vertrouwenspersonen. Deze kan de klacht mogelijk via bemiddeling oplossen en advies of begeleiding bieden bij mogelijke vervolgstappen.

Onze vertrouwenspersoon, mevrouw Alice Vlottes is bereikbaar via mail: vertrouwenspersoon@bezemer-schubad.nl of de vertrouwenslijn van Bureau Bezemer & Schubad

(088-144 02 00).

Op www.bezemer-schubad.nl vindt u meer informatie en een contactformulier